Testcentrum

Het Testcentrum is onderdeel van het ROHO Instituut Groningen. Naast het Testcentrum richt deze organisatie zich op huiswerkbegeleiding en één-op-één coaching. Bij het Testcentrum kunt u terecht wanneer u meer duidelijkheid wilt over de leermogelijkheden en interesses van kinderen en jongeren.

U kunt denken aan situaties als:
-    Het kind/de jongere komt niet goed mee in de klas;
-    Er zijn vragen over welk niveau het kind/de jongere op het voortgezet onderwijs aan kan;
-    De jongere weet niet welke opleiding hij/zij wil volgen;
-    De jongere is gestopt met het voortgezet onderwijs of met zijn/haar opleiding.

Dit zijn voorbeelden van vragen waar wij samen met het kind/de jongere een zo goed mogelijk antwoord op proberen te vinden, aan de hand van een van de volgende trajecten:

Studiekeuze- en beroepskeuzetest
Felicien is vorig jaar gestopt met zijn opleiding MBO Werktuigbouwkunde omdat hij er achter is gekomen dat het niet echt bij hem past. Felicien had hiervoor gekozen omdat hij ‘iets moest gaan studeren’. Nadat hij was gestopt met zijn opleiding heeft hij een baantje genomen, maar hij wou na de zomer graag weer beginnen met een opleiding. Hij had echter nog steeds geen enkel idee welke studie bij hem zou passen. Uit de studiekeuze-en beroepskeuzetest kwam dat hij nog steeds graag praktisch zou willen werken, maar met meer vrijheid om creatief bezig te kunnen zijn. Hij is nu met plezier begonnen aan de opleiding Mediavormgever.

Denise zit in 6 VWO en moet dit jaar kiezen wat zij hierna wil gaan doen. Zij ziet het in ieder geval erg zitten om te gaan studeren. Ze had er over nagedacht om Bedrijfskunde te gaan doen, maar na een bezoek aan de Open Dag van de faculteit Economie en Bedrijfskunde ontstond hier toch behoorlijk wat twijfel over. Denise wou er met een studiekeuze- en beroepskeuzetest bij het testcentrum van ROHO achter komen welke studie nou het beste bij haar past. Denise begint nu met veel motivatie aan haar studie Bewegingswetenschappen.

Het traject
1.    Intakegesprek
2.    Testafname
3.    Twee coachingsgesprekken met huiswerkopdrachten
4.    Eindgesprek


Intelligentietest (leermogelijkheden)

Tim zit in de 2e klas van VWO en moet aan het einde van het jaar kiezen of hij door wil gaan naar 3 VWO of 3 HAVO. De richtlijn voor 3 VWO is een gemiddelde over alle cijfers van 7,5. Het einde van het schooljaar is in zicht en Tim staat nu gemiddeld 7,2 op alle vakken en lijkt de 7,5 niet meer te halen. Hij zit met de vraag welk niveau het beste bij hem past: HAVO of VWO?
Op basis van een intelligentietest en daar bijhorende gesprekken bij het testcentrum van ROHO is Tim vol goede moed met het VWO verder gegaan.

Sheila heeft net de CITO-toets achter de rug en haar scores zijn boven verwachting gebleken. Sheila, haar ouders en de leerkracht twijfelen nu over het schoolniveau dat ze moet gaan volgen op het voortgezet onderwijs. Voorafgaand aan de CITO-toets wees alles erop dat Sheila naar het VMBO zou gaan, maar naar aanleiding van de CITO-scores bleek dat Sheila een hoger niveau aan zou kunnen. Om meer duidelijkheid te krijgen over haar leermogelijkheden, heeft Sheila een intelligentietest bij het testcentrum van ROHO gemaakt. Hieruit is gebleken dat Sheila goed op haar plek zou kunnen zijn op de HAVO.

Het traject
1.    Intakegesprek
2.    Testafname
3.    Eindgesprek


Combinatie: Studiekeuze- en beroepskeuzetest + intelligentietest (leermogelijkheden)

Sander heeft na het VMBO de opleiding ICT gekozen. Na twee maanden kwam hij er achter dat deze opleiding toch niet echt bij hem paste. Doordat Sander zich van te voren niet in de opleiding ICT had verdiept, bleken zijn verwachtingen over de opleiding niet te kloppen. Hij is toen gestopt met zijn opleiding. Sander twijfelde of hij een andere MBO opleiding wilde gaan volgen of dat hij terug zou gaan naar de middelbare school om zijn HAVO diploma te halen. Hij wist echter niet of dit hem zou lukken. Uit de intelligentietest en studiekeuze- en beroepskeuzetest bij het testcentrum van ROHO kwam naar voren dat Sander het meest zou hebben aan een uitdagende opleiding van het MBO op niveau 4. Hij staat nu volledig achter zijn keuze om de Engelstalige opleiding International Business Studies te volgen.

Het traject
1.    Intakegesprek
2.    Testafname
3.    Testafname
4.    Twee coachingsgesprekken met huiswerkopdrachten
5.    Eindgesprek


Visie


Wij zijn een multidisciplinair testteam bestaande uit psychologen en orthopedagogen.
Tijdens het traject stellen wij het kind of de jongere centraal. Wij gaan ervan uit dat hij/zij zelf expert is van zijn/haar eigen situatie, persoonlijkheid en mogelijkheden. Wij ondersteunen de kinderen/jongeren hierbij.

Bij het Testcentrum krijgt het kind of de jongere een eigen contactpersoon toegewezen. Deze contactpersoon is het eerste aanspreekpunt en coacht hem/haar door het traject heen. Wij leveren een kortdurend traject van goede kwaliteit.

Waar staan wij voor?
Wij leveren een kortdurend en intensief traject van goede kwaliteit. Dit ziet u terug in de volgende punten:
1.    Binnen 2 weken intakegesprek
2.    Flexibel qua tijd en locatie
3.    Goed in contact met kinderen en jongeren
4.    Follow-up gesprek 3 maanden na het eindgesprek
5.    Eventueel aansluitend coachingstraject

ROHO is lid van de LVSI:

De kwaliteit van onze begeleiding wordt bewaakt door de LVSI. Voor meer informatie zie http://www.lvsi.nl